Chiptuning is in feite het afstellen en verbeteren van een motor voor betere prestaties door middel van een optimalisatie van de software in de motorregeleenheid. Daarnaast heeft ieder auto tegenwoordig beschikking over een computer ofwel de motorregeleenheid. Dit is een kleine krachtige computer die alle noodzakelijke functies van de motor vervult. Met andere woorden het motormanagementsysteem ofwel ECU (Electronic Control Unit). Dit systeem is hét brein van de motor die alles binnen de motor regelt zoals de turbodruk, de gaspedaalstand en inspuithoeveelheid door middel van diverse waarden. Dit wordt slim geregeld door verschillende chips binnen de unit welke voorzien zijn van software. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de software aan te passen en de motor hierdoor anders in te stellen; kunnen we de motor meer vermogen geven zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt. Indien mogelijk verwijderen wij standaard de snelheidsbegrenzer van je auto.
Zodra u bij ASF Performance komt om uw auto te laten (chip)tunen kunt u uit gaan van een perfecte behandeling door onze manier van werken en het in stappen uitvoeren totdat de motor van uw auto perfect is afgesteld naar uw wens.
Wat we altijd standaard doen als de auto binnen in ons garage komt is dat we de auto vooraf visueel onderzoeken door middel van het controleren van een aantal cruciale factoren.
Het gehele procedure neemt uiteraard ook tijd in beslag. Gemiddeld kunt u uitgaan van een periode van ongeveer twee tot vier uur. De prijzen zijn veelal afhankelijk van het model en uitvoering van uw voertuig en dat is met name ook de reden dat wij hier geen vaste bedragen voor kunnen vragen.
Indien u toch weer naar de originele staat van uw auto wilt gaan om wat voor reden dan ook, dan zullen we hier helaas een kleine vergoeding in rekening moeten brengen.
Tijdens het (chip)tunen ga je uit voor de maximale maar ook beste presterende vermogenswinsten. Hierbij doen we ons best dat dit niet ten koste gaat van ons klant en de auto, maar juist wat het beste is voor de motor.
Doordat het rendement van de motor van uw voertuig wordt verhoogd is het bij een onveranderde rijstijl mogelijk dat het brandstofverbruik zal afnemen. Ons aanname is dat bij een ongeblazen motor (bijvoorbeeld motoren zonder turbo) de winst 4% á 8% kan zijn. De bestuurder zal merken dat de auto vooral meer kracht vertoond, sneller zal optrekken en de topsnelheid verhoogd is. De motor wordt levendiger en reageert sneller op pedaalbewegingen.
Bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging zal er een flinke prestatieverbetering, koppel en vermogen plaatsvinden van 20% tot 100%. (Dit is vooral mogelijk en haalbaar op de nieuwste motoren van onder andere de Duitse automerken).
Bel ASF Performance : +(31) 6 44 30 30 16